Inleiding
Bij PlatformProfessionals hebben we in de eerste helft van 2024 een opmerkelijk verschil opgemerkt in de cases die we behandelen voor onze leden, de verkooppartners op Bol, vergeleken met 2023. Dit jaar observeert ons team dat Bol een verscherpt beleid voert ten aanzien van zowel merkloze artikelen als producten van geregistreerde merkeigenaren.
Toename in controle bij merkeigenaren
Parallel aan de verhoogde aandacht voor merkloze artikelen merken we ook een scherpere controle op de producten van merkeigenaren. Bol onderzoekt grondig of deze producten voldoen aan zowel de intern gestelde beleidsrichtlijnen als de relevante Nederlandse en Belgische wet -en regelgeving. Deze ontwikkeling komt overeen met de toenemende behoefte aan transparantie en betrouwbaarheid op het platform, dat vanzelfsprekend is en dan ook vrijwel synoniem te noemen aan de komst van ACM en doorvoering DSA en het nieuwsartikel hieromtrent, aangaande jouw productinformatie, alsmede de uitbreiding van de NTD-Procedure.
Veranderingen in behandeling van merkloze artikelen
Onze ervaringen, gebaseerd op de intensieve ondersteuning die wij bieden aan verkooppartners, tonen aan dat er een significante toename is in het aantal interventies bij merkloze producten. Bol lijkt deze producten “strenger en/of actiever” te evalueren en in veel gevallen te elimineren van het platform. Deze trend is duidelijk een reactie op een stijging in klantklachten over kwaliteit en authenticiteit, iets wat vorig jaar minder stringent werd aangepakt.
Vergelijking met 2023
Het contrast met 2023 is significant. Vorig jaar zagen we dat veel zaken onopgemerkt bleven of minder “rigoureus” werden aangepakt. De cases die we dit jaar zien, tonen aan dat Bol zijn compliance- en handhavingsmechanismen heeft versterkt. De focus lijkt te liggen op het creëren van een veiligere en betrouwbaardere winkelervaring voor consumenten en sterkere naleving van het door Bol gestelde beleid.
Impact op onze nieuwe leden
Deze ontwikkelingen hebben een directe impact op de strategieën van onze nieuwe leden.
Bij PlatformProfessionals helpen we hen aanpassen aan de veranderende eisen door gerichte ondersteuning en advies te bieden. Dit stelt onze partners en leden in staat om proactief te voldoen aan de nieuwe normen en hun positie op het platform te verstevigen, echter vergt dit natuurlijk de nodige aandacht en in dit onderdeel zijn wij dan ook de juiste partij om jouw content te beoordelen en, waar nodig, te adviseren in eventuele beleidsovertredingen.
Conclusie
Het jaar 2024 brengt nieuwe uitdagingen en kansen met zich mee voor verkopers op Bol.
Hetgeen dat nu met de spreekwoordelijke bezem wordt geschoond binnen het platform verplaatst natuurlijk qua verkopen richting de verkooppartners welke haar winkel algeheel op orde hebben met soortgelijke producten. De winkels welke hun winkel(s) niet op orde hebben, daar merk je dat nu verder op wordt ingezoomd op inhoud, content en dus de naleving van het beleid waarmee jij als verkooppartner akkoord bent gegaan tijdens het betreden van dit platform.
Bij PlatformProfessionals blijven we ons graag en actief inzetten om deze veranderingen nauwlettend te volgen en onze cliënten en leden bij te staan met expertise en inzicht. Bol’s streven naar een “schone” marktplaats is duidelijker dan ooit en wij zijn er om onze leden door deze transitie te leiden.
Heb je vragen?
Bel of mail ons en we staan graag voor je klaar!